Konkurence je klíčovým nástrojem veřejných zakázek, který zamezuje korupci a kartelovým dohodám, snižuje cenu zakázky a pomáhá zadavateli získat maximální hodnotu za peníze. Pokud dodavatel nečelí konkurenci, nic jej nenutí k nabízení maximální kvality za minimální cenu.Pro podporu konkurence v zakázce jsou zásadní především volba NEdiskriminačních kritérií a dostatečná komunikace s trhem (potenciálními dodavateli). Pro komunikaci lze využít jak nástroje, které předpokládá sám zákon o zadávání veřejných zakázek (předběžné tržní konzultace), tak informování trhu o budoucích zakázkách např. v radničním periodiku či hromadným setkáním s dodavateli (tzv. Meet the buyer). Pro specifická plnění je pak lepší používat specifické typy zadávacích řízení – např. soutěž o návrh nebo jednací řízení s uveřejněním. Více informací naleznete zde. Pro zvýšení důvěryhodnosti trhu ve vztahu ke stěžejním zakázkám (ať už cenou nebo svým významem) lze doporučit i uzavření tzv. Paktu integrity, což je trojstranná dohoda mezi zadavatelem, vybraným dodavatelem a nezávislou třetí stranou dohlížející na férovost a transparentnost zadávacích podmínek, projektu a plnění zakázky. Více o Paktech integrity např. zde.